Projekt Comenius  "Magic Window"

Witamy w serwisie internetowym projektu

"Magic Window"

Głównym celem projektu  jest:

-  nawiązanie i rozwijanie współpracy partnerskiej  pomiędzy szkołami państw UE

-  zastosowanie  nowoczesnych technologii i metod aktywizujących w nauczaniu,

-  podniesienie jakości edukacji,

- podniesienie motywacji do uczenia się, w celu eliminacji zaniżania wyników

szkolnych.

- promowanie: tolerancji, wielokulturowych wartości każdego z państw,

- promowanie nauki języków obcych,

Strona główna Aktualności Kraje partnerskie Projekty Kontakt

Europa

ZSP w  Sompolnie

www.zspsompolno.internetdsl.pl

ZSP w Sompolnie

ul. Gimnazjalna 2

62-610 Sompolno

tel. (63) 271 40 23

Spotkanie w Grandoli  w Portugalii  23-28 października 2010 r.

W dniach 23-28 października .2010 r. grupa nauczycieli i uczniów brała udział w trzecim spotkaniu partnerów projektu "Magic Window", które odbyło się w Grandoli w  Portugalii.

Uczestnicy zwiedzili miasto oraz okolice:   Evor,  Troji-  region Grandoli, gdzie znajduję się jedna z największych i najpiękniejszych portugalskich plaż.

Zapoznali się z systemem edukacji  w portugalskiej szkole. Uczestniczyli  w lekcjach prowadzonych z wykorzystaniem tablic interaktywnych.

Escola Profissional de Desenvolvimento Rural- Grandola, Portugalia

Fotogaleria

Reportaż

„Nie, nie dla wiedzy podróżujemy. Nie po to też podróżujemy, by na chwilę
z codziennych trosk się wyrwać i o kłopotach zapomnieć [...] Nie, nie żądza wiedzy nas gna ani ochota ucieczki, ale ciekawość, a ciekawość jak się zdaje, jest osobnym popędem, do innych niesprowadzalnym”

Leszek Kołakowski — Mini wykłady o maxi sprawach

Jest 23 październik 2010r. godzina 15:30  , wraz z kolegami oraz naszymi opiekunami idziemy w stronę wejścia do samolotu, za parę minut wyruszymy z lotniska w Warszawie w niezwykłą podróż, która będzie dla Nas źródłem nowych doświadczeń i doznań. Chwile gdy żegnaliśmy się z rodzicami pod szkołą wydają się Nam teraz tak niezwykle odległe. Wchodzimy na pokład samolotu, przy wejściu witają nas stewardessa. Zajmujemy swoje miejsca, część z Nas czuje zapewne strach, w końcu dla większości to pierwszy w życiu lot , jednak wraz z mijającymi minutami spędzonymi w wygodnych fotelach wzbiera się w nas coraz większa ciekawość – „Jak tam będzie?” , „Czy się nam tam spodoba”. Pojawiają się również pewne wątpliwości „Czy aby na pewno damy sobie radę?”  - te jednak zostają natychmiast rozwiane przez nasze opiekunki. W końcu samolot rusza, czujemy jak odrywa się od ziemi, myślimy „eh, zaczęło się i nie ma już odwrotu” rozpoczynamy podróż – Nasz nowy cel to Portugalia. W drodze czeka nas jeszcze przesiadka  w Paryżu, a przed tym długie i nudne oczekiwanie na nasz lot – po ponad 10 godzinnym pobycie na lotnisku wiemy na pewno jedno : w zamontowanych tam fotelach nie można się spokojnie wyspać.

Jest 24 październik godzina 7:00 zmęczeni i niewyspani ruszamy w dalszą drogę z lotniska w Paryżu do Portugalii. Na pokładzie samolotu pochłaniamy kilkanaście kaw, które pomogą nam przetrwać podróż. Mija parę godzin, nareszcie jesteśmy w Lizbonie stolicy Portugalii. Na lotnisku czekają już na nas grupy
z Niemiec i Malty które przybyły przed nami oraz portugalscy nauczyciele którzy mają nas zabrać do Grandoli – miejscowości w której znajduje się szkoła biorąca udział w projekcie COMENIUS. Udajemy się do autobusu, a następnie ruszamy w drogę. Przez okna podziwiamy całkowicie nowe krajobrazy, tak odmienne od tych które widujemy w Polsce, y odczuwamy również o wiele cieplejszy klimat. W końcu dojeżdżamy do szkoły w Grandoli, jest godzina 13:10. Portugalczycy umieszczają nas – grupę Niemiecką , Polską i Maltańską w jednym z pomieszczeń koło szkoły, mamy tam wypocząć i poczekać na przyjazd rodzin. Nasza ciekawość wygrywa jednak ze zmęczeniem, wraz z kolegami idziemy zwiedzać okolice szkoły, odkrywając przy tym wiele ciekawych rzeczy. Opiekunów poszczególnych grup przewieziono do hotelu. O godzinie 15:00 zostaliśmy zabrani na obiad do pobliskiej restauracji, niestety nie wszystkim grupom jedzenie przypadło do gustu - nam jednak ono smakuje, no może poza jedną rzeczą - oliwkom mówimy solidarnie, stanowcze „nie!”. Po obiedzie zostaliśmy zabrani przez portugalskie rodziny do ich domów. Trzeba przyznać że Portugalczycy to ciekawi i intrygujący ludzie posiadający duża gamę zainteresowań, na nasze szczęście podobnych do naszych. Resztę dnia, wykończeni podróżą spędzamy w łóżkach rozmyślając nad tym co przyniesie jutro.

25 październik, Poniedziałek. Wstajemy wcześnie rano, szykujemy się do wizyty w szkole, jesteśmy lekko zdziwieni chłodnym porankiem który zastaliśmy.
O godzinie 9 czekamy pod szkołą na pozostałych członków projektu, wspólnie mamy się udać do Burmistrza Grandoli na oficjalne przyjęcie. W końcu przybywa również grupa z Rumunii. W ratuszu zostaliśmy przywitani bardzo gorąco. Po tym wzruszającym wydarzeniu udaliśmy się na lunch do szkolnej stołówki. Następnie odbyły się pierwsze sesje z tablicami interaktywnymi oraz prezentacje szkół. Na wybranych przykładach  zostały nam pokazane możliwości tablic. Na zakończenie dnia wracamy do rodzin, wraz z portugalskimi kolegami zwiedzamy ich rodzinne strony oraz poznajemy przyjaciół z którymi się na co dzień spotykają.

26 października, następnego dnia we wtorek kontynuujemy prace z tablicami. O wiele ciekawszy dla nas jest jednak wyjazd do Troji jednego z regionów Grandoli, gdzie znajduję się jedna z największych i najpiękniejszych portugalskich plaż. Mamy okazje rozkoszować się pięknem Oceanu Atlantyckiego, oraz niezwykłą architekturą budynków wybudowanych przy porcie. Wspaniałe widoki widzimy również z tarasu jednego z pobliskich hoteli do którego zostaliśmy zabrani. Krajobraz, który ujrzeliśmy zaparł nam dech w piersiach, oraz napawał nas coraz większym przekonaniem, iż decyzja związana z chęcią przyjechania do tego kraju była słuszna. Resztę wolnego czasu spędzamy z naszymi kolegami z Portugali zwiedzając Grandole.

27 Październik, Środa . Żegnamy grupę z Malty która opuszczała już Portugalię. Po tylu wspaniałych chwilach spędzonych wspólnie ciężko było nam się rozstać. Pozostałą część dnia spędziliśmy w Evorze, mieście oddalonym o 100 km od Grandoli. Tam wraz portugalskimi uczniami dostaliśmy zadanie znalezienia kilkunastu zabytków, oraz zrobieniu sobie z nimi zdjęć. Niestety jest to dość ciężkie i czasochłonne zadanie. Po kilku godzinach poszukiwań w końcu odnajdujemy wszystkie. Zmęczeni ale i szczęśliwi, w końcu mieliśmy okazję zobaczyć wycinek portugalskiej kultury i tradycji wracamy do Grandoli. Wieczorem zostaliśmy zabrani do restauracji, gdzie odbyła się pożegnalna kolacja, następnego dnia wcześnie rano nasza grupa miała udać się na lotnisko. Po smacznej kolacji zostaliśmy obdarowani przez dyrektorkę szkoły drobnymi upominkami. Niestety w końcu przyszedł czas pożegnań. Po czasie spędzonym z nowymi kolegami, rozstanie wydawało nam się czymś ciężkim. Część pocieszała się myślą że spotkamy się z nimi w Polsce
w końcu to u nas odbędzie się następne spotkanie członków projektu COMENIUS niewiele jednak to nam pomagało. Nowe znajomości i wrażenia z Portugalii bez wątpienia zapiszą się nam głęboko w pamięci. Po raz ostatni udawaliśmy się na spoczynek pod „portugalskim niebem”.

28 Październik, Czwartek. Nasz ostatni dzień pobytu -  jeśli można tak to nazwać – w Portugalii. Po bardzo wczesnej pobudce udaliśmy się w drogę na lotnisko do Lizbony. Wyjeżdżaliśmy z Polski z obawami przed całkowicie nową sytuacją, która nas czeka, teraz było nam żal tam wracać. Jedyne co nam pozostało to czekać na okazję powrotu do Portugalii, tego jakże wspaniałego kraju, który oczarował nas nie tylko kulturą czy tradycją, ale przede wszystkim ludźmi posiadającymi tak różne od polskiego podejście do świata. I choć wróciliśmy do Polski bardzo późno coś około 1 w nocy, przywitał nas chłodny klimat i szara Polska rzeczywistość to byliśmy szczęśliwi, w końcu po długiej rozłące spotkaliśmy się
z  rodzicami oraz przyjaciółmi z kraju. Bogatsi o nowe doświadczenia i pełni ciekawości co przyniesie wizyta naszych zagranicznych kolegów u nas czekamy na ich przyjazd w lutym.